‏إظهار الرسائل ذات التسميات خواطر. إظهار كافة الرسائل
‏إظهار الرسائل ذات التسميات خواطر. إظهار كافة الرسائل

الأربعاء، 8 مايو 2013

قلم وصفحة

|2 التعليقات
خاطره:


زينة زيدان الحواجري


تحت ظلال القلم متربعة الحروف على عرش صفحتها،

فأنا وصفحاتي ومحابري ملك لسطوتها ...

القلم يعلو والصفحة في الأدنى ..هو يسكب فكره وهي تتلقى.

هو يزحف بجيشه الجرار من الحروف فيبدل بياضها سوادا ويُخلعها لونها

و يكسيها لونه وهي بشغف ترضى ..

 ولما يملأها يطرحها ويصطحب صفحة أخرى ..

هو شهريار له من أمره ألف خيار وقرار..

وهي الساكنة تنتظر وطئ الحروف على وجهها  ..

....

كم هو عجيب أن تخلع ذاتك وتلتحف غيرها؟؟

وتجعل من عقلك صفحة بيضاء تخط الأقلام ما تشاء عبرها؟؟!!

جرد قلمك من غمده واصبغ صفحتك بلونك وحدك
فحبرك هو الأولى بأن يملأها ..

السبت، 4 أغسطس 2012

قلبى حارج ام مجروح

|3 التعليقات



خاطره: كيلو بترا

قلبى من إمبارح
عايش حلاوة روح
يمكن يكون جارح
يمكن يكون مجروح
لكنه فى الحالتين
...

قلبى اتقسم نصين
نص يادوب بيدق
و نص بقى مدبوح
يا دنيا خفى الهم
أنا قلبى لحم و دم
يا هل ترى ممكن افرح
و لا الفرح مابقاش مسموح

الاثنين، 2 أبريل 2012

شمس وقمر يتكاملان

|3 التعليقات

شمس وقمر يتكاملان


كالقمر هي تأتي ليلا .. تعشق ظلمته ، هدوئه ، جنونه ، ضوءه الحالم .. تستمتع بنشر سحرها الذي يتجلى بوضوح في هذا الوقت دون سواه .. تتخذ موقعا عاليا في السماء ، تتربع عرش سحابة بيضاء وتهامس النجمات من حولها - فقط - تفضي اليهم باسرارها ، احلامها ، وتستفيض في خيالاتها - تلك الخيلات التي تبقيها طي الكتمان طوال النهار - ويأتي موعدها الان .. تغزلها كالنسيج بضوئها .. صفا صفا وغرزة غرزة .. تتابع غزلها كل ليلة ، تبدأ بها ما ان تغيب الشمس .. لا تنتهي منها ابدا .. وفي كل ليلة هنالك الجديد .. قد لا يعجبها ما فعلته .. تفككه بكل اناة .. وتبدأ في الغزل من جديد بحكايات اخرى وخيالات اخرى ... تكتفي من هذا العالم اكثر من غيره .. تنام ليلها وتحتضن مخدتها وعلى شفتيها ابتسامة وكأن كل ما كانت تفكر به قد تحقق ... وغدا ليل جديد يأتي بما هو جديدهكذا هو القمر في عيني الشمس
****
كالشمس هي انا .. اعشق ضوء النهار بوضوحه ، بجلائه ، واقعيته ، وجده .. اغزل حكاياتي بضوء الشمس واشعتها .. بدقة وحذر شديد .. احاكيها بالكثير من الاشعة الحادة .. والقليل من ضوء القمر الملطف .. لا تنفك عن اضاءة الطريق لمن حولها .. جاعلة مجال الرؤية اوضح واصفى .. ولكن : حكاياتها لا تخلو من حدتها .. محدثة اثرا كلسع السوط .. تاركا ندوبا ليست ملموسة .. ولكن مواضعها محسوسة من آن لآخر للتذكرةهكذا هي الشمس في عيني القمر
****
تتخذ الشمس والقمر مواقعهم في السماء نهارا أو ليلا .. كل بنواميسه ، ولكن ما ان يلتقيا حتى تصبح حكاياتهم مزيج من الاشعة الحادة .. والضوء الملطف ، الواقعية والحلم .. ينسجونها معا ، يقومان بغرز مشتركة ، اما يسيطر عليها سحر القمر او اشعة الشمس ، وغرز اخرى يقوم كل منهما بها منفردة وبتتابع .. واحدة شمسية ، واخرى قمرية .. وهكذا الى ان ينتهي اللقاء دون ان ينتهي الغزل والحكي ..

الأحد، 25 مارس 2012

ما اروعك

|0 التعليقات

خاطره: جايدا العزيزى

يا ثلجى ألحرف ما أروعــــــــك

وما أبهى الزهر بين ربوع أضلعك
وما أطيب العطر حين يغمرنا شذى أناملك
عذب أنت ومنبع الصفاء موطنك
ما أجملك
حين تروى العشاق من نبع أدمعك
ما أجملك
حين تتخذ من القصيده وساده
ويغفو القمر مابين أذرعك

ياكوكبا فى الافق موضعك
ويا منبع الصفاء ما أرفعك

ياقيصر الابجديات ما أعظمك
وأمير المفردات سبحان من الهمك
وسبحان من أبدعك
ما اطهر حرف اريجه فمك
يا سيد النبض والاحساس ما أكرمك
ليس لك شبيه بين البشر
وانما المطر بفيضه وحنانه وخيره يشبهك
فلفيض هواك وطوق احاسيسك أشكرك

هو دا حالنا يا سادة

|0 التعليقات

خاطره:عمرو يسرى

 هو دا  حالنا ياسادة    وهى ديه الحكايه
تلميذ  له حق عند استاذه 
 واهله كانوا خايفين ليترفد لو ما اعتذرش لاستاذه
دا هيبقى من غير شهاده  واحنا بلد شهادات ياسادة  
مش مهم انه يحس انه بيتظلم او يتعقد  المهم يكمل وياخد اى شهاده  
ماهو احنا بلد شهادات
 صحيح ملهاش  قيمه زيها  زى الاحصائيات
اللى كانوا بيقوله فيها اقتصدنا معدله عالى
بالرغم ان شحاتينا كانوا معدلهم اعلى 
وديه حاجه من الحاجات اللى تخلى الدماغ  عالى
من غير حشيش ولا افيون عملولنا  دماغ ليلاتى
المهم الطلاب  قاموا بثوره والاستاذ قال ديه مؤامره
 والفصول اللى عملوها فصول مشاغبين
اعذروه مايعرفش ان المدرسه فيها فصول للمتفوقين
بس قالها ياانا  يا الفوضى  طبعا ما لو مشى مين هيدير الفوضى
ماهواللى صنعها ورتبها 
اولى اول عشوائيين واولى تانى المهندسين
بس خلاص انكشح واتخلع  والطلاب لغيره هترشح
بس الطلاب امزجه فى طالب عايز مدرس من على السور ينططه
وطالب عايز مدرس يعلمه
وطالب مش عاجبه مدرس بيسب الدين وطالب عايز مدرس دين
   والكل عرف السكه  طوبه فى الازاز هيغيروا الاستاذ
الاهالى قالوا مشاغبين عملوا فوضى
كان له حق الاستاذ واحنا اسفين ياريس قصدى يااستاذ
وخافوا من الاختلاف  وقالوا ازاى بلد تقوم واهلها بينهم اختلاف
نسيوا ان الانسان اتخلق من روح ونفس وجسد 3 طبائع بينهم  اختلاف
ما اتخلقش من نسيج واحد  لكن اتخلق من انسجه مختلفه  اندمجوا فى واحد
 وعملوا الانسان
اللى بيعمر ويبنى اى مكان
ليهم حق يطلبوا الاستقرار
 وكلنا معاهم  بس الاستقرار بدون كرامه بيبقى مرار
ماكان شكلنا عايشين فى استقرار
والناس بتجيب اكلها من الزباله وطعم حياتهم مرار
 وهى ديه الحكايه 
وهو دا حالنا يا ساده

الخميس، 1 مارس 2012

ميـــــــــــــــــــــــــــن؟

|3 التعليقات

من اغانى حرفوش المجذوب

مين ع المشير هيشير
ويبلغه شكرنا
وان احنا مش ناسين
فضل المشير عندنا
&&&
بالعكس دا عشقناه
وأحلى لحظه معاه
هو اللى سرقه الجاه
وتاه بعيد عننا
&&&
والشعب دا غلبان
على طول عايش محنه
لو يوم خلص م الراس
يطلع له ميت سحنه
&&&
لا نسور ولا دبابير
لا سيوف ولا نجمه
عاوزين أسد لو جاع
بيقسم اللقمه
&&&
ستين سنه عايشين
رباط فى بياده
مرضى وجرحى وموت
وطن دا ولا عياده
&&&

مين على المشير هيشير
كفاياك وبزياده
شرًّبتها ساده
وشرٍبتها زياده
&&&
مين على المشير هيشير
ويقول له يا ساده
واقفتنا فى التحرير
مش عاده دى عباده
&&&
الضغط فوقك وفوقنا
إيه اللى شفناه جديد
لو خوفنا عمر ما فقنا
والدور على السنيد
&&&
صاحبك يطير على طره
هيفضى لك إنعاش
بكره هيشمت فيك
إن بكره جه أو عاش
&&&
ارجع لرشدك بسرعه
وسلم المفاتيح
أحسن سيول الغضب
بالكل بكره تطيح

ناصر صلاح

الثلاثاء، 24 يناير 2012

ست سنوات من الحرمان

|1 التعليقات


خاطره: هشام الجندي

ست سنوات من الحرمان
ترددت بلساني كلمات أعزب من الألحان
مرت عليهم ستٌ أخرى ولم استطع النسيان
أخذت قراري بيدي ولم أشعر يوماً أنني ندمان
ضحيت بحبى من أجل صديق كان
أحببت أنا وصديقي نفس الانسان
أحببته ولم ينطقها لغيري حتى اللسان
حتى صارحنى بحبه وأنه بها ولهان
قفزت دموعي لعيناي وخشيت أن تغرقان
في ألم وأسى وامتلأ قلبي بالأشجان
فسارعت وتعللت بموعد قد كان
وسارعت أمشي وقد قاربت على الجريان
جلست وحدي شارداً أفكر بمن أضحي
ألهمني يا ربي وإن لم تدلني فسأصل للجنان
وأن ألهمتني بالخير فتقبلني عندك وأدخلني الجنان
طلب منى أن أصارحها بحبه فأنا أقرب الأصدقاء والخلان
أخذت أصعب قرار في هذا الزمان
بأن أطلب يدها لصديقي الذي هو بهواها غرقان
عندما أخبرتها أن لها عريس يطلب بها القران
تهللت أساريرها أمام صديقتها إيمان
فأخبرتها أنه أقرب من الدم بالشريان
وعندما صارحتها بأسمه أسرعت بالجريان
وقالت صديقتها أنت بلا قلب أو وجدان
أسعدنى رد صديقتها وصرت امرؤ فرحان
فمن أحب تحبني وأنا أقرب انسان
وفي اليوم التالي جاءت صديقتها وأذاعت علينا بيان
أن صديقتها ذات الجمال الفتان
لا يمكنها الارتباط فسألها صديقي
أبحياتها حب أو مرتبطة بإنسان
فأجابته بأنه يا ليته يسمع ما بقلبها من ألحان
فقلت لصديقي لا تترُك لتفكيرك العنان
أنت معى تحيا بأمان
الحر من احتوى رفيقه بحنان
وصار أقرب إليه من الوجدان
لم يتلاعب به كشخص جبان
من حافظ عليه وصار درة هذا الزمان
تلفت حولى ابحث عن من أروي لم أجد غير الأركان
أأحكي قصة حبي
ليس قلبي ملكُ أحد
أنا معك صديق للآبد
مستحيل في يوم أنساك
أو أتلاعب يوم بهواك
مَنْ جُرِحَ يوماً يخشى على الأخرين
ولا يترك غير قلبه قلباً حزين
فإن شبت نار يوماً كنت ملاكك الأمين
الذي يرعى رفيقه من شر شيطان لعين
بشر كان أو جن رجيم
أبقاك الله حراً سعيداً قل معي أمين أمين
وإن سألني أحد أين صديقك الذي أضعت حبك لأجله
أقول له ضاع مني في زحمة هذا الزمان
وما بقى ليا سوى سرد قصة الأحزان
وما لحبي الأول الذي مضي عليه أكثر من عشر سنون
ما أجمل النسيان نعمة من مؤلف القلوب والوجدان
 

الأحد، 25 ديسمبر 2011

ليه؟

|1 التعليقات
خاطره:يحيى يحيى
 
ليه الناس دايما كدابه
ليه وليه وليه
ليه الكل بيقول خرافات
ليه الدنيا بتاخد ما بتديش
ليه الحب دا كله خداع
ليه ليه ليه
* ليه الناس دايما عايشه فى غابه * ليه الحب وقته فى الدنيا دى مات * ليه الكل بيكدب ما بيوفيش * ليه وقت الحب بقى وقت ضياع
ليه الطيبة بقت لصاحبها عقاب
أجمل كدبه في الدنيا بحبها
ليه الدنيا بتاخد منى ما بتديش * ليه الكل بيحلف وما بيوفيش * ليه الحب بقى كله سراب فى سراب * أنى أتعودت على هجرها
 
 
وأنى لما بكون محتاج
بحاول اكفى جراحى بجراحى
يبقى الجرح دا والله كريم
انتى بجد صبحتى شيطان
يبقى بلاش تقولى انى جبان
وان انتى بنيتى حياتى
وان انتى كل الاولاد
انتى شيطان حطملى حياتى
انتى رسمى العمر بايدك
انتى محيتى كل الحب
انتى وانتى وانتى
كل ما بفكر ارجع ليكى
* عمري ما بفكر أقولها * وبشكوا افراحى الى افراحى * عمره ما سبنى وعمره ما كان معايا عقيم * بعد ما كنتى ملاك فى صوره انسان * وان انتى صنعتى من جرحى لسان * وان انتى حبيبتى ومراتى * وان انتى مش طايقه ليا بعاد * انتى قتلى الحاضر ومحيتى الأتي * عمرى ما كنت والله بريدك* انتى قتلى فى قلبى القلب* وانتى وانتى وانتى * قلبى بيسئل روحي عليكى
انت هترجع للنار تانى
أنت إلى امتة هتفضل طيب
فيها الطيب اصبح خايف
قلبى بيرد الجواب* انت لم يكفيك أحزانى * لا دا الناس ما لهاش امان * والسيد فيها ايوه شيطان

الخميس، 10 نوفمبر 2011

أشراقه امل مصريه

|0 التعليقات
 
خاطره: شريف صابر
 
أشرق فجر يوم جديد وأنتى يا امى مبتسمه لى تمدين يديكى الى لتضمينى
لانك الان تنعمين بالحريه اصبحتى ألأن اكثر بهجه من ذى قبل
اصبح العالم كله يتحدث عنكى ويفتخر بكى
انا ايضا افتخر بكى يا امى وباخوانى الذين ضحوا بدمائهم من اجلك
ضحوا بدمائهم لكى تعيشى انتى  أرايتى يا امى كم كنا نحبك
اعلم انكى كنتى حزينه منى ومن اخوتى
لأننا كنا صامتين عندما قيدوكى الظالمين
اتذكر جيدا عندما ودعوكى اخوتى كانوا يسترضوكى حتى تسامحيهم على صمتهم هذا
واتذكر جيدا وداعك لهم عندما بكيتى لفراقهم
أعاهدكى يا أمي اننا لن نتخلى عنكى بعد اليوم
تشع منكى اشراقه امل جديده تجعلنى اتطلع الى مستقبل افضل  لنا
احساسى بكى ليس مثل ذى قبل   اجدك ألأن قويه حره لكى صوت
اتمنى ان تظلى هكذا يا امى   اتمنى ان اراك افضل من ذى قبل
سنظل نحبكى يا مصر وكيف لا نحبكى وانتى ام الدنيا

الأربعاء، 9 نوفمبر 2011

اكسري القيود

|0 التعليقات


خاطره: هشام الجندى


اكسري القيود بيد من قيدك
أعطي من وهبك الحياة فرصة
ليمد إليك يده بطوق النجاة
أدخلك الأسر وستخرجين منه بإرادته
ليس لأنك يا صديقتي معدومة الإرادة
أو لأنك لا تبغين أن تتركي التعاسة
وأن تتحول حياتك إلى بحر من السعادة
ولكن لأن حياتكما معاً
فخوفه عليك هو صانع القيود
وثقته بك هي من ستحررك من تلك القيود
لا تتعجبي فهي سنة الحياة وبيد رب الوجود
إنه يمر بك وسط الأمواج


ليحافظ عليك كأنه يهبك الخلود
وسبحان رب الأرض والملكوت الذي وحده له الخلود
حبك الرائع هو مفتاح فك القيود
أمديه بحبك وحررا نفسيكما من تلك القيود
وحينها لا تنسي أن تشكري ربك

وتكثري من الركوع والسجود